Over weer gesproken.

Het weer is een van de meest besproken onderwerpen, acht van de tien gesprekken gaan hierover, elke dag weer. Om deze reden vonden wij het een goed idee om de bekende weerman Léon Rademakers van L1 TV uit te nodigen voor een lezing. Deze zeer interessante en amusante lezing vond plaats op woensdag 13 april 2016 in ons gemeenschapshuis Oud Dorp. In deze lezing vertelde Léon over het weer, het klimaat en wat onze invloed hierop nu en voor de toekomst is. Dit deed hij met een diapresentatie afgewisseld met korte filmpjes. Hij kan leuk vertellen over het weer en hoe men dat vroeger voorspelde door naar de lucht te kijken en via de pijntjes in het lijf. Tevens wees hij erop dat door de klimaatverandering, het weer in de toekomst veel extremer zal zijn waardoor er meer heftige regenbuien, droogten en stormen zullen zijn. Het woord CO2 is diverse keren gevallen. Om de mensen op de veranderingen in het klimaat en zijn oorzaken te wijzen bezoekt hij ook regelmatig scholen. Volgens de huidige metingen hebben we de afgelopen winter er een gehad, zoals die in Bordeaux thuishoort. Na de pauze had Léon “videocontact” met een “Limburgs meadje oet Kirchroa” nl. Clara Soerbier die op haar eigen manier het weer kan voorspellen. Aan het einde van deze professionele presentatie was er een weerquiz die door Gonda Derksen werd gewonnen. Samenvattend, een heel fijne leerzame en gezellige middag.

weerman
weerman arresthuis