Bezoek Meerssen

Op dinsdag 16 augustus vertrokken we met 36 personen, onder een stralende zon,richting Meerssen alwaar de gids ons al stond op te wachten.
Eerst vertelde hij buiten over de kenmerken van deze kerk met Gotische en Romaanse stijl. Ook de invloed van de Franse monniken uit Reims is een goed zichtbaar. Zoals in bijna alle Franssen kerken staat rechts een klein kopje van God aan de rechterkant boven de ingang en zijn tegenspeler de duivel staat links afgebeeld.
Toen gingen we de basiliek binnen, het enige minpunt was dat de organist die middag had besloten om een extra repetitie in te lassen, waardoor de gids moeilijk te verstaan was. Ter compensatie kregen we van hem een uitgebreide uitleg omtrent de werking van dit orgel.
In 1990 werd het Vermeulenorgel afgebroken en op 25 oktober 1991 werd het grote Wilbrandorgel in gebruik genomen. Als uitgangspunt diende het 19e-eeuwse orgel, dat men enkele jaren tevoren gekocht had in Newton Abott, gebouwd door Forster & Andrews. Het werd een vierklaviers mechanisch instrument. Het front van het Engelse orgel werd uitgebreid met pedaaltorens, zodanig dat het harmonieerde met de gotische lijnen van het kerkgebouw. 11 Engelse registers werden hergebruikt, terwijl ook 8 stemmen uit het Vermeulenorgel van 1938 werden opgenomen in het orgel. Het orgel bestaat uit 'hoofdwerk', 'rugwerk', 'zwelwerk' en 'pedaal'. Het 'bombardewerk' is nog niet gerealiseerd.

Bij een volgende restauratie in 1936-'38 werd het schip door architect Jos Cuypers de westzijde met drie traveeŽn verlengd en werd de neogotische dakruiter vervangen door een soberder variant. Een restauratie van het exterieur vond plaats in 1986-'88. Hierbij werden onder andere een deel van de pinakels vernieuwd. De laatste restauratie aan de glas-in-loodramen en sacramentstoren was in 2012-'15.
De basiliek is het toneel van verschillende sacrament mirakels. Eentje vond plaats in 1222. Een monnik was vergeten tijdens de offerande water en wijn in de kelk te doen. Nadat hij een stukje van de geconsacreerde hostie in de lege kelk had laten vallen, vloeiden hieruit bloed en water. Door dit wonder kwam een pelgrimsstroom op gang. In het andere mirakel in 1465 kon een boer tijdens een brand in de kerk het Heilig Sacrament redden, hierdoor kreeg Meerssen als pelgrimsoord een nieuwe impuls.
Na deze rondleiding togen we naar een uitspanning aan de overkant voor de koffie en vla.
Resumerend een uiterts geslaagde en interessante middag die door sommigen onder ons nog culinair werd afgesloten.

meerssen

meerssen meerssen