Bezoek aan Kevelaer

Op dinsdag 18 augustus 2015 gingen we met onze leden naar de bedevaartsplaats Kevelaer in Duitsland. Om 10 uur vertrokken we vanuit Amstenrade.
Kevelaer ligt ongeveer 6 km van de Nederlandse grens in de buurt van Arcen. Het heette ooit Kevelaar en lag tot de 18de eeuw in de Zuidelijke Nederlanden. Kevelaer is een bijzondere plaats, omdat hier de "Troosteres der Bedrukten" aanbeden wordt. Alle belangrijke straten van de stad lopen stervormig toe op de "heilige omsloten ruimte" met de genadekapel van 1654, waaromheen de van 1858 tot 1864, gebouwde Mariabasiliek, de kaarsenkapel, het forum Pax Christi en de biecht- en sacramentskapel gegroepeerd liggen.
Na een voorspoedige reis aangekomen in Kevelaer ging het hele gezelschap zijn eigen weg. Mensen bezochten de neogotische Mariabasiliek. Hier vond een H.Mis plaats waar sommigen van ons aan deelnamen, deze was georganiseerd door mensen uit Maasmechelen .
Het doel van de pelgrims in Kevelaer is de Genadekapel die op een plein in het centrum van Kevelaer staat. Object van aanbidding is een kleine 17de-eeuwse afbeelding van Maria in de kapel.
We dronken koffie in een van de talrijke restaurants/grand cafés, die al die drommen van vrome bezoekers van spijs en drank moeten voorzien.
De winkels rondom de Kappellenplatz en de winkelstraat staat vol met religieuze snuisterijen. Dus voor ieder wat wils.
Tegen 17.00 uur was eenieder weer aanwezig op de parkeerplaats waar we weer in de bus stapten voor een voorspoedige reis richting Amstenrade, waar we voldaan aankwamen en eenieder zijn weg naar huis insloeg. Kortom we hebben een fijne en gezellige dag gehad in dit leuke bedevaartsoord in Duitsland.

busreis kevelaer