Bezoek Continium

Met een kleine veertig personen zijn we vandaag naar het Continium in Kerkrade gegaan om gezellige middag door te brengen, we deden dit met eigen vervoer. In het Continium zijn we getrakteerd op twee films. Een over ruimtevaart, "EARTH - Our planet, our home". Een kleine, blauwe knikker, beschermd door een flinterdun laagje, zwevend in een oneindige, zwarte ruimte. Dat is de aarde: onze planeet, ons thuis. Een bol vol ongerepte schoonheid, waarvan het oppervlak steeds meer wordt gevormd door de mensen die haar bevolken, en een film over de steenkoolmijnen. "ZWART - Een ondergrondse reis door de mijnen". Honderden meters onder de grond, verscholen in de Limburgse aarde, ligt een geheim. Een verborgen wereld, een rustende fabriek, verlaten door mens en dier. De film over de ruimtevaart liet ons prachtige opnamen zien vanuit de ruimte, richting aarde en toonde vooral de kwetsbaarheid van de aarde aan. Dit werd ook nog eens ondersteund door wetenschappers waar onder Wubbo Ockels onze eerste Nederlandse ruimtevaarder. Tussen de beide films hadden we natuurlijk koffie en vla. De middag vloog voorbij en we konden terug zien op een leerzame en gezellige middag.

bezoek continium