Bezoek "Arresthuis" Roermond.

Op dinsdag 28 april 2015 hebben we met een kleine 25 personen een bezoek gebracht aan het “Arresthuis” in Roermond.
Het Arresthuis is gebouwd in 1863 en is gelegen in het historische centrum van Roermond. Destijds diende het als huis van bewaring. Het pand is in diverse richtingen uitgebreid tot een gevangenis waardoor het Bisschoppelijke Paleis uit ± 1650 ook onderdeel is gaan uitmaken van het complex. Het Bisschoppelijke Paleis heeft tot aan het einde van de 20e eeuw als rechtbank gediend. Na het vertrek van de rechtbank heeft het complex tot 2006 gediend als 'bolletjesbajes'. Het werd toen als noodvoorziening ingericht voor drugssmokkelaars die op Schiphol aankwamen. De uitbreidingen zijn gesloopt en hebben plaatsgemaakt voor nieuwbouw. In het Arresthuis is een hotel-restaurant gerealiseerd. De nieuwbouw voegt zich naadloos in het historisch stadspatroon en de gevangenis met ommuring en tralies straalt de sfeer van weleer uit. Het monumentale gebouw is zeer de moeite waard om te bezichtigen. Bij aankomst stond er een gids op ons te wachten om ons tijdens een rondleiding over de historie en gebruik als gevangenis te vertellen.
Na de rondleiding hebben we genoten van een kop koffie/thee met vlaai.

arresthuis
arresthguis